CRO – Optimizarea ratei de conversie

Posted by on 07 January 2014 in Blog | 0 comments

Optimizarea ratei de conversie (CRO) este unul din ultimele trenduri despre care se discuta in marketingul online, chiar daca nu este un subiect atat de nou. Rata de conversie este un aspect important la magazinele online si la orice alt site care trebuie sa “vanda” cumva, sa stranga testeri pentru un produs, sa convinga oamenii sa isi introduca adresa de email intr-o baza de date etc…

CRO este o analiza structurata a performantei site-ului, a traficului existent pe site, si folosirea traficului pentru a atinge obiective stabilite, in general vanzari. 

Practic, rata de conversie este un KPI (key performance indicator) si reprezinta procentul acelor oameni care ajung pe un site si fac o actiune dorita de noi. De exemplu, din 100 de oameni sositi pe un magazin online, va cumpara doar o singura persoana, de unde avem o rata de conversie de 1%.

De ce este importanta rata de conversie? Deoarece daca nu convertesti, nu vinzi. Daca nu vinzi, nu faci bani si ai un ROI nemultumitor.

Magazinele online sunt cele care incearca constant sa isi imbunatateasca rata de conversie. In ultimul timp s-au nascut o multime de agentii specializate in CRO, iar multe din cele vechi au adaugat acest serviciu la serviciile actuale.

Asadar, sa trecem la subiect – Cum imbunatatim rata de conversie?

Pentru a putea imbunatatii rata de conversie, trebuie sa avem acces la anumite date statistice ale traficului de cautare, si sa le putem intelege.

Cei care folosesc Google Analytics pot observa termeni precum Bounce Rate, Average Time on Site, Average Page Views si Exit Rate.

Ce inseamna fiecare?

Bounce Rate – cati oameni au iesit dupa ce au intrat prima oara pe site-ul nostru (dupa un anumit criteriu). De exemplu, au sosit 100 de oameni dupa keyword-ul “laptop nou” si avem un Bounce Rate de 55%. Asta inseamna ca 55 de oameni din acei 100 au inchis site-ul nostru fara sa mai viziteze alta pagina sau sa citeasca informatiile de pe site-ul nostru!  Treaba noastra este sa intelegem de ce au iesit la prima accesare a site-ului nostru. Avem un design neprietenos? Avem preturi mari? Nu au inteles exact despre ce produs e vorba? si o multime de alte intrebari…

Average Time on Site reprezinta o medie a timpului petrecut pe site de catre utilizatori. Daca avem un utilizator care a petrecut 10 secunde pe site si altul catre a petrecut 1 minut, avem o medie de 35 de secunde. Valorile mai mari sunt mai bune!

Average Page Views – media de vizualizari a paginilor pentru toti utilizatorii. Este important sa urmarim page views-urile pentru fiecare utilizator in parte, pentru a vedea cate pagini a vizualizat si ce l-a determinat sa cumpere. A venit pentru un produs si s-a uitat la produse similare pana a ales un alt produs? 

Exit Rate – ne spune cati oameni au iesit de pe site-ul nostru de pe o anumita pagina. Aveti pagini care au exit rate 100%? Ar trebui sa va ingrijoreze doarecere paginile respective nu sunt optimizate pentru experienta utilizatorului si nu convertesc deloc!

Acestea sunt cateva din statisticile cele mai importante ce pot fi citite in rapoartele Google Analytics. Sa trecem acum la optimizarea ratei de conversie!

Ce tehnici putem folosi pentru a imbunatatii rata de conversie a site-ului nostru?

Call To Action

Este formularul sau butonul care faciliteaza oamenilor cumpararea, si este de obicei plasat pe un Landing Page, adica pagina unde sosesc vizitatorii. Fiecare magazin online cunoscut are CTA-ul bine conturat.

Mai jos sunt cateva exemple de succes:

1. Adauga in cos – eMAG.ro

 emag-adauga-in-cos

Observam pe eMag cat de bine iese in evidenta butonul de adaugare in cos a produsului. Intregul camp cu pretul produsului, optiunea de a cumpara produsul in rate, extra garantia etc. este optimizat si testat de foarte multe ori, pentru a-i facilita consumatorului cumpararea produsului dorit.

2. Descarca soft – Firefox

download-firefox-cta

Fiecare producator de software are un buton Call To Action, care iese in evidenta, si de asemenea, ii usureaza munca vizitatorului care a venit pe website pentru a descarca, cumpara sau testa produsul.

3. Formular inregistrare – Wall-Street.ro

inregistrare-wall-street

Observati cum pe site-ul www.wall-street.ro butonul de inregistrare si Conectare folosind contul de Facebook sunt optimizate pentru a usura inregistrarea utilizatorilor pe site.

Canalul / Traseul de conversie

Canalul de conversie (Conversion Funnel) este traseul parcurs de utilizator pana ajunge pe pagina unde poate efectua conversia.

Un exemplu foarte simplu de traseu poate fi urmatorul:

Vizitatorul X intra pe magazinul www.magazinul-tau-aici.ro > vede caseta de cautare pozitionata sus si foarte vizibila, isi cauta produsul si > ajunge pe pagina lui, unde > citeste cateva informatii si > il adauga in cos.

Traseul utilizatorului trebuie sa fie unul usor, paginile sa se incarce repede, iar design-ul sa fie unul prietenos, avand pe pagina finala un CTA!

In marketing, exista modelul AIDA (Awareness – Interest – Desire – Action), de care puteti tine cont atunci cand analizati sau planificati traseul conversiei!

modelul-aida-vanzari

Mai multe despre AIDA pe Wikipedia (dar si in carti de marketing, bineinteles!).

A/B sau Split Testing

Reprezinta testarea anumitor elemente schimbate ale unei pagini, cum ar fi: buton de cumparare rosu sau albastru, imaginea produsului pe partea stanga si informatii pe dreapta sau imaginea pe dreapta si informatii pe stanga, si o multime de variatiuni ale tuturor elementelor unei pagini web (chiar si titlu, culori de fundal etc… – it’s the small stuff that matters!)

Ce unelte avem la dispozitie pentru a analiza traficul site-ului si profilul utilizatorului?

GA – Una dintre cele mai importante unelte folosite in marketingul online este Google Analytics, despre care ar fi trebuit sa auziti pana acum si sa cititi cateva tutoriale pentru a putea folosi aceasta unelta la intreaga ei capacitate. Aveti mai multe linkuri la finalul articolului.

User Surveys – Sondajele sunt o modalitate foarte buna de a verifica exact ce anume nu ii multumeste pe vizitatori la site-ul nostru. Implementarea formularelor de survey poate fi mai dificila sau costisitoare.

User Testing – Testarea vizitatorilor poate fi facuta folosind unelte precum: CrazyEgg (creaza heat map-uri pentru a vedea ce zone ale site-ului prezinta mai mult interes); Click Tale (o suita de aplicatii ce inglobeaza cateva tehnici importante de CRO); Qualaroo (unealta platita pentru intrebari targetate si inteligente ce va pot ajuta sa vindeti) si multe altele.

LIVE CHAT – Mai nou, foarte multe magazine online din Romania au integrat platforme de chat cu utilizatorul, pentru a-i putea oferi informatii rapide si a-i oferi recomandari.

Mai multe lectura ce va poate ajuta sa cresteti rata de conversie:

 

Ati gasit acest articol interesant?

Introduceti adresa de mail:



Google+ Logo 16 Web Consulting - Google+
Google+ Logo 16 Iulian Grecu - Google+

Distribuiti articolul prietenilor:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Agentia nu mai presteaza servicii si nici nu accepta contracte noi. Multumim pentru intelegere!